نامه سرگشاده نهضت مطالبه‌گری جنبش استادی بسیج استان گیلان خطاب به دادستان عمومی و انقلاب استان

استان گیلان

نامه سرگشاده نهضت مطالبه‌گری جنبش استادی بسیج استان گیلان خطاب به دادستان عمومی و انقلاب استان

پیرو نامه « شماره یک 200 استاد دانشگاه‌های گیلان » خطاب به استاندار گیلان در خصوص پاسخگو بودن درباره برنامه‌های استان برای تحقق جهش تولید، نامه شماره 2 شورای تبیین مواضع و دفتر مطالعات راهبردی بسیج اساتید استان گیلان پیرامون پیگیری مسائل شرکت نساجی ایران پوپلین رشت خطاب به دادستان عمومی و انقلاب استان صادر شد.

به گزارش روابط عمومی جنبش استادی بسیج استان گیلان، شورای تبیین مواضع و دفتر مطالعات راهبردی بسیج اساتید استان گیلان پیرو نامه « شماره یک 200 استاد دانشگاه‌های گیلان » خطاب به استاندار در خصوص پاسخ گو بودن درباره برنامه‌های استان برای تحقق جهش تولید، نامه‌ای  پیرامون پیگیری مسائل شرکت نساجی ایران پوپلین رشت، خطاب به دادستان عمومی و انقلاب این استان صادر کرد.

در متن این نامه آمده است:

 

جناب آقای فلاح میری

دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان

 

لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا؛

خداوند بدگویی بلند و آشکار را دوست ندارد جز برای کسی که بر او ستم رفته باشد، و خداوند همواره شنوا و داناست. 148/ نساء.

سلام علیکم؛

ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین ( ع )، همانگونه که مطلع هستید از وظایف مهم و خطیر استادان و نخبگان متخصص و متعهد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، رصد مداوم مهمترین مسائل استان، پیگیری دغدغه‌مندانه و ارائه راه حل و مشورت در راستای حل مشکلات آنها می‌باشد. به همین منظور 200 نفر از استادان دانشگاه‌های استان در تاریخ 28 مرداد 99  طی نامه‌ای خطاب به آقای ارسلان زارع استاندار محترم استان ضمن پیگیری وضعیت فعلی تولید در استان که از دغدغه ‌های مقام معظم رهبری ( مدظله ) است، پیشنهاد همکاری همدلانه و دلسوزانه ارائه کردند که هنوز پاسخی از ایشان دریافت نشده است.

دادستان محترم! پیرو نامه پیشین در خصوص پیگیری جهش تولید و در راستای همدلی و همیاری با حضرت عالی به عنوان مدعی منافع و حقوق عمومی، نامه شماره 2 استادان بسیجی استان خطاب به جناب‌تان برای پیگیری حقوق عامه در پرونده شرکت ایران پوپلین، تقدیم می‌گردد. امید است با پشتوانه حمایت و تقاضای نخبگان استان در سایه عزم جدی قوه محترم قضائیه جهت ورود حداکثری و انجام اقدامات جهادی، از تعطیلی و به تاراج رفتن سرمایه های صنعتی و تولید استان گامی مهم و اساسی برداشته شود.

شرکت ایران پوپلین ( سهامی عام ) یکی از واحدهای شاخص کشور در صنایع نساجی در سال 1353 با مشارکت بانک توسعه صنعت و معدن ایران و بخش خصوصی تاسیس شد و پس از انقلاب اسلامی نیز واحد ریسندگی آن و در سال 1359 واحد رنگرزی، چاپ و بخش‌های دیگر از سال 1361 احداث و شروع به فعالیت کرد و بدین‌سان توانست با ظرفیت فراوان خود بیش از دو دهه با بهترین شرایط تولید در کنار سایر واحدهای تولید نساجی قرار بگیرد.

از انتهای دهه 70 شمسی همزمان با اتخاذ تصمیمات خیانت بار برخی عناصر فرصت طلب و سودجو در واگذاری‌های خارج از چارچوب قانونی و فسادگونه صنایع کشور، این بلا بر سر صنعت نساجی گیلان نیز نازل شد که سبب تعطیلی و اخراج کارگران و سپس تاراج و فروش اموال و تجهیزات، ماشین آلات و زمین کارخانه ها گردید و مردم گیلان را از بسیاری از دارایی های ارزشمند خود مانند شرکت‌های فومنات، پوشش، فرش گیلان، خاور، پرسان، نختاز و صنایع ابریشم گیلان و... بی بهره نمود. علاوه بر اخراج و بیکاری هزاران کارگر زحمت‌کش، از مهمترین آسیب‌های این عمل نامطلوب، نابودی چرخه عظیمی از تولید مصنوعات ریسندگی و بافندگی مانند نگهداشت توتستان‌ها، تولید پیله ابریشم و صنایع مرتبط بود.

شرکت معظم و مادر تخصصی ایران پوپلین با دارابودن زمینی به مساحت 250.000 مترمربع و زیربنای 116.000 مترمربع و داشتن کارگرانی متخصص و متعهد در زمینه تولید انواع پارچه پنبه ای، پلی استر پنبه، پلی استر ویسکوز، لحاف، ملحفه، روبالشی فعالیت داشته و دارد؛ منتهی از ابتدای دهه 80 وارد دوران رکود خود شده است. هرچند در برهه هایی به صورت مقطعی اوج گرفته اما به دلیل مدیریت نادرست و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در راستای به روز رسانی دستگاه ها و عدم بکارگیری دانش لازم جهت بازاریابی و فروش، منجر به بحرانی شدن شرایط این کارخانه طی سالهای اخیر شده است به نحوی که 1200 کارگر این شرکت در سال 79 که حدود 40 میلیون مترمربع پارچه تولید می کردند اکنون به 270 نفر تقلیل یافته و تولیدات آن نیز به کمتر از 40 درصد زمان گذشته کاهش یافته است که همین تعداد کارگر نیز مطالبات عدیده‌ای از شرکت داشته و برای ماه‌های طولانی حقوق خود را دریافت ننموده‌اند.

جناب آقای دادستان همانگونه که مطلع هستید در حال حاضر سهام دار اصلی این شرکت، هلدینگ گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی ایران است که بر اساس دستورالعمل قانونی به علت دولتی بودن این بانک،  می بایست بر اساس تصمیم کارگروه رفع موانع تولید استان سهام خود را از طریق مزایده رسمی به متقاضی دارای اهلیت حقوقی و فنی واگذار نماید. از آنجایی که اموال و دارایی این شرکت دارای ارزش مالی و معنوی فراوان بوده لذا بیم آن می رود طی ماه های آینده و با ورود دلالان و سوداگران اموال این شرکت به صورت غیر قانونی واگذار گردد. در همین راستا و برحسب اطلاع حدود 48 دستگاه ها از جمله یک ژنراتور برق قدرتمند در سال 97 به شرایط مبهم فروخته شده است.

جناب آقای فلاح میری، ما استادان و نخبگان گیلانی از حضرتعالی درخواست داریم تا با همتی والا و پیگیری دقیق بر روند واگذاری این شرکت به متقاضی دارای اهلیت که متعهد شود این سرمایه ارزشمند را به دوران اوج تولید خود برساند، نظارت نموده و با خاطیان در این زمینه برخورد قضایی لازم و جدی نمایید. استادان بسیجی گیلانی بر حمایت خود از اقدامات شایسته حضرتعالی اصرار دارند و برخود فرض می‌دانند مطالبات به حق مردم را از مسئولین طی نامه‌های آتی مطالبه نمایند.

والسلام 

با آرزوی توفیقات الهی برای همه خدمتگزاران ایران اسلامی

99/6/15

روابط عمومی بسیج اساتید استان گیلان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.