ضرورت افزایش ضریب "اجماع داخلی"

asatid

ضرورت افزایش ضریب "اجماع داخلی"

آنچه دارای اهمیت حیاتی ست این‌ است که نظام سیاسی در ایران فارغ از هر نتیجه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده  بتواند با اجرای سناریویی ماهرانه بدون افزایش امکان "اجماع جهانی" ، ضریب "اجماع داخلی" را افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان گیلان، دکتر عمران علیزاده استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در یادداشتی با عنوان " اجماع"  با طرح این سوال که "آیا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر راهبرد ملی جمهوری اسلامی ایران اثر گذار خواهد بود؟" به موضوع اثرگذاری سرنوشت انتخابات ایالت متحده آمریکا بر بحران‌های بین الملل پرداخته است.

در یادداشت این استاد دانشگاه آمده است:

آیا نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر راهبرد ملی جمهوری اسلامی ایران اثر گذار خواهد بود؟

ایالات متحده با همه کاهش میزان قدرت خود در سی سال گذشته هنوز یک "قدرت جهانی "محسوب می‌شود.


آنچه قابل ادعا است اینست که در سی سال گذشته "عمق" قدرت جهانی ایالات متحده و میزان اثرگذاری آن به مقدار قابل ملاحظهای کاهش یافته اما از "سطح" قدرت این کشور یعنی گسترش نفوذ آن در مناطق استراتژیک جهان و بحرانهای بین المللی  کاسته نشده است.


با این مقدمه بدیهی ست که سرنوشت انتخابات ایالات متحده بطور قطع در چهار سال آینده بر بحران‌های بین المللی از جمله در غرب آسیا و نقطه کلیدی آن " ایران" اثر گذار خواهد بود.


پیش بینی می‌شود در صورت برنده شدن نامزد دموکرات انتخابات ضریب "اجماع جهانی" برای مقابله با نفوذ ایران در غرب آسیا افزایش و ضریب "اجماع داخلی" برای مبارزه با هژمونی ایالات متحده در داخل ایران کاهش خواهد یافت.


به همان میزان در صورت برنده شدن نامزد جمهوری‌خواه، مانند چهار سال گذشته شانس "اجماع جهانی" برای مهار ایران بشدت کم و شانس "اجماع داخلی" برای تعیین تکلیف با ایالات متحده را بشدت افزایش خواهد داد.


 سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده قطعا در کوتاه مدت تغییرات تاکتیکی زیادی در نوع برخورد ایران و ایالات متحده ایجاد خواهد کرد.


آنچه دارای اهمیت حیاتی ست این‌ است که نظام سیاسی در ایران فارغ از هر نتیجه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده  بتواند با اجرای سناریویی ماهرانه بدون افزایش امکان "اجماع جهانی" ، ضریب "اجماع داخلی" را افزایش دهد.


شکل گیری "دولت مقتدر"  درایران که بتواند نظم ساختاری را به اداره سرزمین و سیاست خارجی  برگرداند تنها  راه مطمئن اجرای این سناریوست.


امکان سنجی عدم تحقق این سناریو در ایران از عوامل کلیدی شهادت سرادر سپهبد حاج قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده در یک سال گذشته بود.


در هفته های آینده تشکیل دولت مقتدر در سال ۱۴۰۰ از یک " انتخاب" به یک "نیاز" در جامعه ایرانی تغییر پیدا خواهد کرد.

 

دکتر عمران علیزاده
استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

روابط عمومی نهضت استادی بسیج استان گیلان

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.