"فراتر از یک مناقشه ارضی"

استان گیلان

"فراتر از یک مناقشه ارضی"

قره باغ از مناطق مهم مناقشات قومی در جهان
است که پس از فروپاشی نظام دوقطبی هنوز بلاتکلیف مانده است.

قره باغ از مناطق مهم مناقشات قومی در جهان
 است که پس از فروپاشی نظام دوقطبی  هنوز بلاتکلیف مانده است.
در مورد در گیریهای مرزی دو کشور آذربایجان و ارمنستان که  ظرفیت تبدیل شدن به یک جنگ منطقه ای را دارد فقط تاریخ ، قومیت و مذهب در قره باغ نمیتواند دلایل کافی برای تحلیل آن باشد.
خطوط لوله های نفت و گاز دریای خزر برای رسیدن به مدیترانه و اروپا الزاما باید از ارمنستان عبور کنند که نحوه عبور آنها و امتیازاتی که ارمنستان بابت آن از آذربایجان میخواهد همواره مورد مناقشه بوده است. در حقیقت روسیه برای نفوذ در اروپا با سلاح انرژی، آذربایجان و در حقیقت غرب را در ارمنستان زمین گیر کرده است.
گذشته از آن تمام همایسگان ارمنستان بجز ایران از متحدان راهبردی ایالات متحده هستند و ارمنستان ایران را تنها کشور همسایه برای جبران "خلا ژئوپلتیک" خود میداند.
با نگاهی دیگر اگر این نزاع منطقه ای به نفع آذربایجان پیش برود ظرفیت ایجاد موج جدیدی از جدایی طلبی با شعار "پان ترکیسم" در پوشش "پان آذریسم" را خواهد داشت. ترکیه یکی از اصلی ترین  بازیگران این جدایی طلبی قومیتی ست و برای تحقق آن از ظرفیت نیروهای نیابتی خود در سوریه و لیبی استفاده خواهد کرد.
صهیونیست ها با هدف محاصره کامل ایران بازیگر پنهان این نزاع خواهند بود.
دکتر عمران علیزاده ، استادیار گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.